mandag den 25. september 2017

Løb langsomt for at løbe hurtigt

I efteråret gjorde jeg mig langt om længe den erfaring, at man skal have nogle lange løbeture i langsomt tempo i sin træning. Tidligere har jeg altid løbet så hurtigt jeg kunne på den givne træningsdistance. Det var først i forbindelse med min træning til et halvmaraton, at jeg begyndte at løbe langsomt på nogle længere ture. Og det virkede.
På de lange ture, hvor man løber langsomt, vænner man musklerne til ar arbejde over længere tid, men man belaster ikke kroppen unødvendigt. De kloge mennesker indenfor denne verden mener, at ture på mere end 15 kilometer skal foregå i langsomt tempo – alt afhængig af sit niveau naturligvis. Men det er en meget god indikator for almindelige og de lidt mere seriøse motionister.
Jeg vil mene, at metoden også kan anvendes at de mere utrænede motionister, der måske løber 3 gange 5 kilometer på den samme rute hver uge. Her tror jeg, at de med fordel kunne skifte en af turene ud med en længere tur 7-9 km, hvor tempoet holdes helt lavt. En tommelfingerregel siger, at tempoet skal være, så man kan føre en samtale uden større besvær. Så kan det sagtens være, at tempoet ikke skal være ret meget hurtigere end gå-tempo. Fordelen ved dette tempo, er udover at musklerne og kroppen ikke bliver forvant med de samme distancer og belastninger, at man nemmere rammer fedtforbrændingszonen, som mange motionister på dette niveau gerne vil udnytte.
Min tur i dag gik rundt om Brabrand-søen. En tur jeg troede ville være 15 kilometer, men som viste sig at være 17. Jeg var smadret da jeg kom hjem, men ikke udmattet. Jeg kunne godt mærke på tempoet, at kroppen på denne tid af året skal bruge meget energi på at holde varmen, så turen har “kostet” mere end den ville i varmere temperaturer. På turen løb jeg hele tiden i et tempo, så jeg følte at jeg stadig havde overskud. Efterfølgende kunne jeg se, at jeg har ligget med en snit på 5:23 pr. kilometer. Billedet er i øvrigt fra turen. Det var et vandløb ved Brabrandhallen. Ved ikke, om det er alger, forurening eller en tredje ting, men flot så det ud. I dag skal jeg køre to spinningtimer efter hinanden, så der er igen basis for at blive smadret. Spændt på hvordan musklerne i benene reagerer efter gårsdagens lange tur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

3 faresignaler du skal tage seriøst i starten af din træning

https://alt-om-skoenhed.blogspot.com https://analytics-online.blogspot.com https://badevaerelser.blogspot.com https://boligindretni...