Indlæg

Hvad skal man huske til en triathlon??

Svømmeting:Våddragt/SpeedsuitVåddragt ved ”normale” temperaturer og en Speedsuit ved ”varme” temperaturerTop/Bukser eller tridragtSvømmebrillerNeo Cap/badehætteAlt efter hvor varmt vandet er vælges derBaby olie el.lign.For at undgå skarve mærker og til at smøre på ben/arme for at få våddragten hurtigt af.SolcremeHøj faktor hvis der er meget stærk sol, husk sarte områderPulsurHusk at starte tiden når starten går, gerne et par sekunder før så du ikke skal gøre det i samme sekund som når alle starter med at svømme!!Vat/ørepropperEr godt hvis du let bliver svimmel, specielt i koldt vandLim/acetone til våddragtHvis der komme ”huller” på dragten, så kan de lappesSpeedsuit

Løbetræning i nye tights

Så er det begyndt at blive koldt, men derfor er der ingen undskyldning for at sætte løbetræningen på pause. Jeg har netop fået et par nye løbetights, som skulle luftes for første gang. De er sponsoreret af MortenTillitz.dk, som er personlig træner i Odense (og min kære svoger) Løbeturen blev knap 8 km. i Odense. Tempoet var påvirket af, at jeg ikke vidste, hvor jeg skulle hen, og var lang turen ville ende med at blive. Du kan se detaljer om turen her: http://www.endomondo.com/ Næste mål er en lang tur (+15 km.) rundt om Brabrand søen. Tempoet er underordnet, da det handler om at få kilometer i benene på denne tur.

Spinning, løb og overanstrengning

Eftermiddagen bød på en lang løbetur i roligt tempo. Lige knap 17 km. med et tempo på under 5:00 pr. km. Det var lige efter bogen. Smukt frostklart vejr, næsten ingen vind og jeg følte, at jeg havde overskud hele vejen. Min vejrtrækning var rolig. Eneste lille minus var en smerte i hoften fra ca. 8 km. og hjem. Den har før været der, men jeg håber, at cykling og core træning kan få bugt med den. Efter løb og lidt mad tog jeg en spinningtime om aftenen, og det har sat sine spor i dag. Min lægmuskel er meget spændt og øm. Derfor tager jeg en hviledag i dag, som alligevel var planlagt. Det bliver til en smule stabiliserende core træning med fokus på mave og ryg. Benene skal holdes i ro i dag. Cykelturen op af bakke på arbejde i modvind var hård nok. Forhåbentligt er musklen allerede bedre i morgen, hvor jeg regner med at tage en times spinning mere.

Skadepause og tri-læsning

Den overanstrengte læg vil desværre ikke som jeg vil. Planen er at give den en lille uges pause mere, og så gå stille i gang med løb og spinning igen. I mellemtiden har jeg lånt Thorbjørn Sindballes nyeste bog “Tri”, som går ned i detaljen i forhold til triatlontræning, teknik og planlægning. Jeg glæder mig til at suge viden og blive ekstra motiveret til at nå mine mål. Paradoksalt nok, så fokuserer bogen også meget på at lytte efter kroppens signaler, så man undgår overbelastningsskader… Burde vist have lånt bogen en uge tidligere. Pausen rammer nu meget godt. Skal til Leeds i forbindelse med arbejde. Håber det bliver tid til lidt let svømning, og så krydser jeg fingre for, at min lægmuskel er ovenpå igen, når jeg rammer Danmark igen.

En suppe af dårlig samvittighed

Billede
Jeg må nok erkend at smerten i min læg skyldes en fibersprængning. Det går meget langsomt fremad, men jeg tvivler på, at jeg kommer til at træne bare nogenlunde tæt på 100% inden nytår. I stedet må jeg må bruge tiden fornuftigt. Billedet viser min aftensmad, som er det sundeste jeg lige kunne komme i tanke om for at pleje min dårlige samvittighed over ikke at kunne træne. I Leeds blev det heldigvis til en smule core træning og en smule svømning. Ikke noget der batter, men helt sikkert noget, der var med til at bevare humøret. Pausen har også gjort, at jeg så småt er ved at finde motivationen ved core og svømme træning igen – en motivation der har været i bund siden KMD Challenge Aarhus i juni. Kan jeg bevare den motivation, så bliver det meget nemmere for mig, at komme i svømmehallen i løbet af foråret. Det er egentlig ikke nødvendigt i forhold til min træning i 2014, da jeg fokuserer på løb og cykling, men jeg tror det er meget god at bevare følingen med vandet, og da jeg har en amb…

Træningsplan og mål

Så er vi i gang. 2014 markerer et skifte fra måneders mere eller mindre inaktivitet til mere fokuseret træning efter en ugebaseret træningsplan. Efter nogle små løbeture i juleferien kunne jeg også mærke, at der er plads til forbedring. Til gengæld har “pausen” gjort meget for min motivation. Jeg har stik mod egne forventninger fået lyst til at svømme igen. Har derfor en lille ambition om at svømme hver fredag morgen inden arbejde. Jeg har også en enorm motivation til løb, og jeg har derfor sat et “ekstra” mål ind i foråret, som du kan læse herunder. Egentlig burde al fokus være på cykling, og evt. core træning for til at supplere belastningerne i ryg og lænd ved cykling. Men jeg har også et overordnet mål, der hedder en fuld ironman i 2015, så tror det er vigtigt at bevare en nogenlunde triathlon orienteret træning. Derfor skal min træningsplan for 2014 indeholde et svømmepas pr. uge. I øjeblikket ser målene for 2014 således ud: 10 km. under 40 min.  Som nævnt er min motivation for a…