mandag den 25. september 2017

Træningsplan og mål

Så er vi i gang. 2014 markerer et skifte fra måneders mere eller mindre inaktivitet til mere fokuseret træning efter en ugebaseret træningsplan. Efter nogle små løbeture i juleferien kunne jeg også mærke, at der er plads til forbedring.
Til gengæld har “pausen” gjort meget for min motivation. Jeg har stik mod egne forventninger fået lyst til at svømme igen. Har derfor en lille ambition om at svømme hver fredag morgen inden arbejde. Jeg har også en enorm motivation til løb, og jeg har derfor sat et “ekstra” mål ind i foråret, som du kan læse herunder.
Egentlig burde al fokus være på cykling, og evt. core træning for til at supplere belastningerne i ryg og lænd ved cykling. Men jeg har også et overordnet mål, der hedder en fuld ironman i 2015, så tror det er vigtigt at bevare en nogenlunde triathlon orienteret træning. Derfor skal min træningsplan for 2014 indeholde et svømmepas pr. uge.
I øjeblikket ser målene for 2014 således ud:
10 km. under 40 min. 
Som nævnt er min motivation for at løbe helt i top. Den milde vinter kombineret med gode løberesultater i efteråret 2013 gør bare, at jeg ikke kan få nok i øjeblikket. Jeg er dog meget opmærksom på at undgå skader, så jeg skal ikke putte for mange kilometer løbetræning på for tidligt i forholdt til at have holdt en måneds løbepause i december.
Mit må for foråret er at komme under 40 minutter på en 10 km. Det burde være realistisk, men det er lige så meget for at have noget at gå efter, som ikke tager for meget fokus fra cykling. Desuden er det en klassisk milepæl for motionister, som lige skal i hatten også.
1/4 Ironman i Haderslev
Sidste år havde jeg en fantastisk dag i Haderslev. Resultatet var ikke prangende, men i min optik er den kvarte distance helt perfekt. Det er overskueligt i forhold til påkrævet træningsmængde, men du skal stadig være i form for at klare den i en god tid.
Jeg har ikke ambitioner om at forbedre resultatet i Haderslev i år. Jeg tager til stævner for at bevare min tilknytning til triathlonsporten i dette år, hvor fokus egentlig er på løb og cykling. Når jeg nærmer mig stævnet, vil jeg helt sikkert finde nogle delmål at fokusere på til stævnet.
La Marmotte
Det første halvårs helt store mål! De 180 km. rundt i de franske alper er det monster, der skal besejres den 5. juli. Det er en moppedreng af et motionscykelløb, og jeg glæder mig som et lille barn. Den store udfordring i foråret er at få nok kilometer i benene inden La Marmotte.
Maraton
Når La Marmotte er overstået begynder jeg at fokusere på at træne op til maraton. Jeg regner med at deltage i H.C. Andersen maraton den 28. september. Jeg er spændt på, hvordan mine ben og i særdeleshed mine knæ klarer den opgave. Det er helt sikkert en fordel at have trænet meget på cyklen i foråret som optakt til den øgede løbemængde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

3 faresignaler du skal tage seriøst i starten af din træning

https://alt-om-skoenhed.blogspot.com https://analytics-online.blogspot.com https://badevaerelser.blogspot.com https://boligindretni...